Powiatowy Zarząd Dróg w Działdowie w imieniu Zarządu Powiatu zarządza drogami powiatowymi na obszarze Powiatu Działdowskiego, do właściwości którego należą sprawy z zakresu planowania, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg. Zadania zarządu wyszczególnione zostały w ustawie o drogach publicznych i są nimi:
- Opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej.
- Opracowywanie projektów planów finansowania budowy, utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych.
- Pełnienie funkcji inwestora.
- Utrzymanie nawierzchni, chodników, obiektów inżynierskich, urzadzeń zabezpieczających ruch i innych urzadzeń zwiazanych z droga.
- Realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu.
- Koordynacja robót w pasie drogowym.
- Wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, na zjazdy z dróg, na przejazdy po drogach powiatowych pojazdów z ładunkiem lub bez ładunku o masie, nacisku osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w odrębnych przepisach oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych.
- Prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych.
- Przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych.
- Wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających.
- Przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników.
- Przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg.
- Wprowadzenie ograniczeń bądź zamykanie dróg o drogowych obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia.
- Dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego.
- Sadzenie, utrzymanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym poza obszarami zabudowanymi.
- Prowadzenie gospodarki gruntami i innymi nieruchomościami pozostającymi w zarządzie organu zarządzającego drogą.